Źródło: http://www.securityprinting.org/akcie/obory/280/12800_index.htm

Obraz Augusta von Willego - "Bramen w 1870 roku, rewolucja przemysłowa"

 

Legendy czeskiej motoryzacji - Praga Mignon

 

Zakłady Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks Gesellschaft działały w latach 1850-1923, w wyniku podziału Austro-Węgier po I wojnie światowej kontynuatorem działalności były zakłady Ringhoffer-Tatra AG w Korzywnicy (niem Nesselsdorf) Początkowo w zakładach produkowano powozy, później także wagony kolejowe i samochody.

Logo firmy Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft

Firma została założona w 1850 roku przez Ignác Šustala [1822–1891] w 1853 dołączył akcjonariusz, przemysłowiec Adolf Raschka i powstała - Fabryka powozów Ignaz Schustala & Comp.

Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks Gesellschaft

Bryczki i powozy konne produkcji Nesselsdorfer Wagenbau z kolekcji wozowni Muzeum w Łańcucie.

 

Na krótko przed pierwszą wojną światową w firmie Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks Gesellschaft pracowało około 5300 robotników i 300 urzędników, techników oraz inżynierów.

Założyciel Fabryki powozów Ignaz Schustala & Comp - Ignác Šustala urodził się 7 grudnia 1822 roku w Koprzywnicy jako trzeci syn bogatego gospodarza. Jego matka zmarła w 1828 roku, gdy miał sześć lat, w wieku jedenastu lat został sierotą po śmierci ojca. Ukończył szkołę podstawową w Koprzywnicy. Dwa lata 1834 -1835 uczył się w gimnazjum w Nowym Jiczynie. W 1836 roku rozpoczyna naukę rzemiosła; kołodziejstwa, malarstwa oraz stolarstwa u mistrza mistrza Jana Kudlika z Mistka, obecnie część Frydek-Mistek. W tym okresie zainteresował się techniką kolejową, własnie w tym okresie w okolicy Frydek-Mistek jest budowana północna C.K. trasa kolejowa. (K.u.K. Privilegierte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn) (C.K. Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda). W 1841 roku Ignác Šustala został czeladnikiem i aby zdobyć kolejne doświadczenia zawodowe zatrudnia się kolejno u rymarza Josefa Svitáka w Hukvaldy, nastepnie u mistrza rymarstwa Jakuba Pekáreki w Holeszowie. W celu dalszego kształcenia, w 1843 roku decyduje się na wyjazd do Wiednia, wielkiego centrum produkcji powozów. W Wiedniu spędza 7 lat, pracując kolojno w firmie Waniek, u Friedricha Kindlera, a na końcu u CK dostawcy, rymarza Filipa Kollera . Dzięki Filipowi Kollerowi zdobył niezbędną wiedzę zawodową, a wraz z nią marzenia o niezależności. Ignác Šustala w 1850 roku zrezygnuje z pracy u mistrza Kollera i wróci do rodzinnej Koprzywnicy z myślą o założeniu własnego warsztatu. Przy pomocy starszego brata Jana,  w obrębie jego gospodarstwa Ignác Šustala zbudował swój pierwszy niewielki warsztat o wymiarach 6 x 7 m z dodatkowym zadaszeniem wielkości 3 x 3,7 metra. Na początku swojej działalności zatrudnił 2 pracowników. W latach 1850 - 1852 warsztat produkuje  furmanki i bryczki konne, cieszące się dobrą opinia oraz doskonale nadające się do użytku we wiejskich okolicach Koprzywnicy. Dzięki dużemu zainteresowaniu klientów wyrobami warsztatu,  Šustala mógł rozszerzać swoją działalność. W końcu trzeciego roku samodzielnej  działalności, zatrudnia już ośmiu czeladników oraz kilku uczniów. Dzięki doskonałym umiejętnościom organizacyjnym i ścisłej dyscyplinie jaką wprowadził Ignac Šustala firma mogła stale zwiększać produkcję.

Założyciel Fabryki powozów Ignaz Schustala & Comp - Ignác Šustala

Ignac Šustala był nie tylko sprawnym biznesmenem i organizatorem, ale również bardzo był utalentowany technicznie. Zastosował wiele własnych patentów i ulepszeń w swojej firmie. W 1870 roku zatrudniając 150 wykwalifikowanych pracowników różnych zawodów, wyprodukował 1200 pojazdów, w tym różne pojazdy użytkowe, specjalne, pocztowe.

Ignác Šustala zmarł na zawał serca 29 stycznia 1891 roku we Wiedniu. Kolejnym dyrektorem zakładów został jego syn Adolf, który jednak bez większych sukcesów w 1895 roku zrezygnował z kierowania firmą, i razem z braćmi Ignacem juniorem oraz Józefem, odsprzedał udziały w zakładach Nesselsdorfer Wagenbau.

 

Wykaz modeli samochodów osobowych produkowanych przez zakłady Nesselsdorfer Wagenbau:

  • Prezydent  1897 - pierwszy samochód wyprodukowany w Europie środkowej
  • Prezydent II  1899
  • Typ A Vierer  1900
  • Typ A Vierer II  1900
  • Typ Rennwagen  1900
  • Typ Elektromobil  1900
  • Typ Model A  1900 - 1901
  • Typ Neuer Vierer  1901 - 1902
  • Typ Zweier - 1901 - 1902
  • Typ B  1902 - 1904
  • Typ C  1902 - 1905
  • Typ D  1902 - 1905
  • Typ E  1904 - 1906
  • Typ F  1906
  • Typ J 30  1906
  • Typ L  1906 - 1911
  • Typ S 4 16/20 KM  1906 - 1911
  • Typ J 40  1907-1908 oraz 1910 - 1911
  • Typ S 4 20/30 KM  1910 - 1916
  • Typ S 6 40/50 KM  1910 - 1914
  • Typ T  1914 - 1925
  • Typ U 1914 - 1925

Prezydent - pierwszy samochód produkcji Nesselsdorfer Wagenbau z roku 1897.

President, pierwszy samochód produkcji Nesselsdorfer Wagenbau z 1897 r. ↑ źródło Wikipedia ↓ fot. Letheko, Muzeum Tatra w Koprzywnicy

Prezydent, pierwszy samochód produkcji Nesselsdorfer Wagenbau z roku 1897 - Muzeum Techniki Tatra w Koprzywnicy.

Wykaz modeli samochodów ciężarowych i autobusów produkowanych przez zakłady Nesselsdorfer Wagenbau:

  • prototyp samochodu ciężarowego 1898 - pierwszy samochód ciężarowy wyprodukowany w Europie środkowej
  • drugi prototyp samochodu ciężarowego 1909
  • Model K 1909 - 1911
  • Model M  1909 - 1911
  • Model R 1908
  • Model O 1907 - 1909
  • Model SO  1910 - 1914
  • Model TO  1920
  • Model T 14 prototyp 1914
  • Model TL 2 1915 - 1924
  • Model TL 4 1916 - 1924

Replika pierwszego samochodu ciężarowego.

  • 1280px-nw_1st_lorry1
  • 800px-nw_1st_lorry2
  • 800px-nw_p7230168

Źródła:

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Austro-Tatra była austriackim producentem samochodów, który podobnie jak czeska firma Tatra, wywodził swoje korzenie z fabryki Nesselsdorf Wagenbau.

 

Upadek Austro-Węgier spowodował utworzenie granic państwowych między zakładem produkcyjnym w Koprzywnicy (czes. Kopřivnice, niem. Nesselsdorf) a siedzibą główną w Wiedniu. Z tego powodu zarząd został przeniesiony do Pragi w 1919 roku i przemianowany na Ringhoffer-Tatra AG. Pojazdy były sprzedawane pod nową nazwą Tatra.

Logo zakładów Austro-Tatra, źródło Wikipedia

.

 

Źródła:

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

132142 (74)

Menu bloga

Muzeum Králíky

Muzeum Tatry

Cesarsko-Królewskie Koleje Państwowe [kkStB]

Po rozpadzie Monarchii Austro-Węgier w roku 1918 kkStB przestały istnieć. Ich majątek został podzielony między przedsiębiorstwa kolejowe państw powstałych z rozpadu monarchii takie jak:

  • Austria: Österreichische Staatsbahnen (ÖStB), od roku 1923: Österreichische Bundesbahnen (BBÖ)
  • Czechosłowacja: Československé státní dráhy (ČSD)
  • Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców: Jugoslovenske državne železnice (JDŽ)
  • Polska: Polskie Koleje Państwowe (PKP)
  • Rumunia: Căile Ferate Române (CFR)
  • Włochy: Ferrovie dello Stato (FS)

 

 Reklama - Posypywarka ciągniona do samochodu, quada, ATV, z własnym silnikiem napędu rozrzutu kruszywa.

Posypywarka komunalna ciągniona z własnym silnikiem - do ciągnięcia przez quad, ATV, samochód

Szybkość posypywania niezależna od prędkości jazdy, szczególnie polecana na wąskich, stromych krętych drogach, wszędzie tam gdzie nie można rozwinąć większej prędkości aby napęd od koła był skuteczny.

Zaczep kulowy ISO 50 lub oko ciągnikowe.

_